Prowadzenie ewidencji pozaksięgowej

osoba wpisująca dane do ewidencji pozaksięgowejProwadzenie ewidencji pozaksięgowej to sposób na rozliczanie wspólnot mieszkaniowych, który może być wykonywany z pominięciem zasad ustawy o rachunkowości. Zgodnie z zapisami ustawy o własności lokali należy ewidencjonować koszty zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie kosztów zarządu, rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Sporządzając zestawienia przychodów i kosztów pilnujemy ujęcia ich w rocznym sprawozdaniu finansowym, które oceniane jest później przez właścicieli na rocznym zebraniu.

 

Sprawozdanie finansowe z ewidencji przychodów i kosztów

W sprawozdaniu finansowym, zgodnie ze wspomnianą ustawą ukazujemy:

  1. przychody z tytułu należnych wpłat od właścicieli lokali na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną;
  2. przychody z tytułu należnych wpłat od właścicieli lokali na pokrycie kosztów dostarczonych do lokali mediów;
  3. pozostałe przychody i pożytki;
  4. koszty zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności wydatki na:
    • utrzymanie porządku i czystości,
    • ochronę,
    • konserwacje, naprawy i przeglądy,
    • media wykorzystywane w częściach wspólnych nieruchomości,
    • ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne,
    • wynagrodzenia członków zarządu lub zarządcy,
    • wynagrodzenia firmy administrującej,
    • utrzymanie zieleni;
  5. koszty mediów dostarczanych do lokali, a w szczególności:
    • gazu lub ciepła (do centralnego ogrzewanie i podgrzania wody),
    • zimnej wody i odprowadzenia ścieków,
    • wywozu nieczystości,
  6. przychody funduszu remontowego i funduszy celowych oraz wydatki z tych funduszy;
  7. stan rozrachunków (należności i zobowiązania);
  8. stan środków pieniężnych, ich przychody i rozchody;
  9. stan środków funduszu remontowego oraz funduszy celowych.