Prowadzenie ewidencji pozaksięgowej
Prowadzenie ewidencji pozaksięgowej to sposób na rozliczanie wspólnot mieszkaniowych, który może być wykonywany z pominięciem zasad ustawy o rachunkowości. Zgodnie z zapisami ustawy o własności lokali należy ewidencjonować koszty zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie kosztów zarządu, rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Sporządzając zestawienia przychodów i kosztów pilnujemy ujęcia ich w rocznym sprawozdaniu finansowym, które oceniane jest później przez właścicieli na rocznym zebraniu.
Sprawozdanie finansowe z ewidencji przychodów i kosztów
W sprawozdaniu finansowym, zgodnie ze wspomnianą ustawą ukazujemy:
- przychody z tytułu należnych wpłat od właścicieli lokali na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną;
- przychody z tytułu należnych wpłat od właścicieli lokali na pokrycie kosztów dostarczonych do lokali mediów;
- pozostałe przychody i pożytki;
- koszty zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności wydatki na:
• utrzymanie porządku i czystości,
• ochronę,
• konserwacje, naprawy i przeglądy,
• media wykorzystywane w częściach wspólnych nieruchomości,
• ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne,
• wynagrodzenia członków zarządu lub zarządcy,
• wynagrodzenia firmy administrującej,
• utrzymanie zieleni; - koszty mediów dostarczanych do lokali, a w szczególności:
• gazu lub ciepła (do centralnego ogrzewanie i podgrzania wody),
• zimnej wody i odprowadzenia ścieków,
• wywozu nieczystości, - przychody funduszu remontowego i funduszy celowych oraz wydatki z tych funduszy;
- stan rozrachunków (należności i zobowiązania);
- stan środków pieniężnych, ich przychody i rozchody;
- stan środków funduszu remontowego oraz funduszy celowych.